01 November 2015

Petua Memilih Kabinet Dapur (Kitchen Cabinet)

Kabinet dapur adalah bahagian yang penting di dalam reka bentuk dapur yang tak hanya bertindak sebagai tempat simpanan makanan namun juga menjadi ciri cantik yang boleh menyediakan watak kuat di dalam bahagian dalam dapur rumah anda. Dapur moden sangat popular dikonsep dengan gaya dalaman serba putih dengan almari hitam dan peralatan dapur serba tahan karat dan lain sebagainya; diperkukuhkan dengan pandangan yang cerah, lapang dan juga tanggapan minimalis yang cantik untuk dilihat.

Satu daripada titik yang penting di dalam mereka bentuk dapur adalah dengan mengambil kira bentuk dan kedudukan kabinet dapur. Kabinet dapur moden yang menarik boleh menjadi jawapan untuk reka bentuk dapur idaman anda.

Kabinet Dapur Terdiri Daripada Tiga Jenis Iaitu:

  • Stock kabinet, 
  • Semi custom 
  • Custom.

Stock Kabinet
Di kedai-kedai kelengkapan rumah, model stock kabinet didapati paling ramai dan dengan kos rendah. Kenapa kos rendah? Model almari dapur ini hanya termasuk atas rak dan rangka kotak sahaja. Anda harus memasang terlebih dahulu dengan menambah fitur yang lain seperti kaki perabot kabinet yang dibeli secara berasingan agar almari kelihatan keren. Kelemahan dari model ini iaitu terhad model dan bentuk sehingga tidak boleh melaraskan dengan saiz bilik dapur.

Semi Custom Kabinet
Model kabinet dapur yang lain adalah jenis semi custom. Model almari ini direka mengikut dengan pesanan setelah pemilik rumah menetapkan gaya, saiz dan finishing dari kabinet yang dibuat. Sudah tentu saja kelebihan dari model almari ini adalah banyaknya pilihan di dalam hal model pintu, fitur dalaman dan juga finishing.

Custom Kabinet
Model kabinet dapur yang kali terakhir ialah model custom. Jenis almari dapur ini paling mengingati berbanding dengan model lain dikeranakan kabinet custom direka khas agar mengikut dengan dapur rumah anda. Model almari ini direka daripada pelbagai bahan dan finishing tertentu.

Sebelum anda membuat keputusan untuk memilih kabinet dapur anda, berikut kami berikan Petua ringkas.

Tentukan fungsi dari kabinet. Reka bentuk dapur moden tidak hanya termasuk dari daripada buah kabinet saja, semakin ramai aktiviti di dapur maka semakin ramai pula perabot dapur yang dikehendaki. Secara automatik anda memerlukan banyak lagi kabinet. Anda harus melaraskan reka bentuk dan saiz kabinet dengan jumlah perabot dapur. Lebih baik anda mengasingkan antara kabinet untuk peralatan makan dengan kabinet untuk peralatan masak.

Pilih bahan kabinet yang kukuh dan kuat. Pilih bentuk kabinet yang fleksibel mengikut dengan saiz dapur. Saiz dapur yang tidak besar boleh dibuat kabinet dapur dengan pintu gelangsar supaya tak mengambil tempat semasa beraktiviti di ruangan dapur.

Kelompokkan kabinet dengan perkakas yang digunakan. Perabot dapur yang kerap digunakan boleh diletakkan di lokasi yang mudah dicapai. Hal ini berguna untuk memudahkan anda ketika beraktiviti di dapur. Untuk rempah dapur, simpan di dalam tempat yang tahan hawa lepas itu susun di dalam kabinet. Dapur anda akan tetap kelihatan kemas dan bersih.

Dibawah ini ada beberapa gambar rujukan kabinet dapur yang mungkin boleh menjadi inspirasi dan idea untuk reka bentuk dapur idaman anda, semoga membantu.

Galeri Gambar Kabinet Dapur:


kabinet dapur moden
Image from : HomeDepot
kabinet dapur aluminium
Image Source : HGTV





kabinet dapur kecil
Source : HouseBeautiful.com
kabinet dapur terkini
Visualizer: Plus Form
kabinet dapur cantik dan moden
Visualizer: Bondan Dudi
Semua gambar ini saya dapat dari pelbagai sumber di internet, seperti google, bing, yahoo, dan lain-lain. Reka bentuk gambar sepenuhnya adalah hak milik setiap desainer.

Petua Memilih Kabinet Dapur (Kitchen Cabinet)
4/ 5

Artikel Menarik dan Terkait

Subscribe via email

Suka dengan tulisan saya ini? Untuk mendapatkan maklumat terkini saya, Sila daftarkan E-Mail anda

1 comments:

Tulis comments
avatar
11 April 2017 pada 4:20 PTG

sangat cantik dan menarik.ada masa boleh jalan ke blog sy www.momstoreretail.blogspot.com

Reply

Untuk menyisipkan kode pendek, gunakan <i rel="code"> ... KODE ... </i>
Untuk menyisipkan kode panjang, gunakan <i rel="pre"> ... KODE ... </i>
Untuk menyisipkan gambar, gunakan <i rel="image"> ... URL GAMBAR ... </i>